IV. korizmena nedjelja – Tko je taj Isus?!

IV. korizmena nedjelja – Tko je taj Isus?!

Dragi profesori i učenici od kad se Isus pojavio u tijelu pa do danas pitanje koje muči sve one koji se susreću s Bogom; Tko si ti? Tko god se i malo približio Isus nije mogao zaobići ovo veliko i neriješeno, zagonetno pitanje? Tko je taj koji govori kao nitko i nikada prije njega ni poslije njega? Tko je taj na čiju riječ se događaju ono što veli; tolika ozdravljenja, oslobođenja. Tko god se približi pita se tko je Isus? Sv. Ivan će u svom evanđelju kružiti ovim pitanjem i dat će ga na kraju; Isus jest Krist, ovaj odgovor se ne može razumjeti izvan vjere!
Potaknuti raznim razlozima Isusu su dolazili mnogi, iz bliza i iz daleka, bili su zapanjeni Isusom! Zašto smo mi danas došli? Danas na četvrtu korizmeni nedjelju sveti Ivan nam opisuje susret Isusa s jednim čovjekom koji je tjeran istim pitanjem; Tko je taj Isus?! Nikodem, taj ugledni i učeni židov farizej, poznavatelj zakona i spisa dolazi Isusu po noći kako bi bio skriven,da me se ne vidi, kako ga drugi ne bi vidjeli i izrugali, kako ga ne bi proglasili lošim židovom. Odnos u polusjeni i polumraku, pristup uz računicu. Da mi možda moj odnos s Bogom ne bi nagrizao ugled, da i nama možda ne bi rekli zato što idem u Katoličku klasičnu gimnaziju da sam previše blizu Bogu i Crkvi.
Ivan je u evanđelju Nikodema oslikao kao ugledan i učena čovjeka, prepunog znanja, koji je bio blizu moći i sve to nije zadovoljilo njegovu dušu. Fali mu nešto??Htio je saznati tko je taj koji je pokrenuo mase, zašto ljudi za njim hrle i koji je mnogima promijenio život?
Bez obzira na proračunat i ljudski Nikodemov motiv Isusu pristaje na razgovor, Bog je otvoren svakom ljudskom traženju. Nikodem će Isusa priznati učiteljem, no nije dovoljno imati samo neko pitanje i skrivenu noćs Isusom. Potrebno je puno više, ući u odnos vjere, ne ostati samo na racionalnom i razumskom bez kojega se ne može, no u odnosu prema Bogu ima nešto uzvišeno.
U noćnome razgovoru s Nikodemom Isus se služi s nekoliko jakih metafora. Prva je o Duhu kojega je usporedio s vjetrom. Duh je kao vjetar. Vjetar se ne vidi, ali čuje. Ne vidimo vjetar, ali vidimo što čini. Tako ne vidimo ni Duha Božjega, ali opažamo što čini.Različiti duhovi mogu pokretati čovjeka, po onome što ljudi čine, mi opažamo od kojeg su duha.
Druga je metafora ona o njegovu uzdignuću. Isus je tek na početku svoga javnog djelovanja, a već mu je sasvim jasno kamo ga put vodi i što će se s njim dogoditi. Želimo li razumjeti Isusov križ koji će biti uzdignut na Golgoti, Isus kaže da će on biti podignutkao mjedena zmija i tko god vjeruje imat će u njemu život vječni.
Najprije je Križ oruđe smrti. Njime se zadaje krajnje bolna i sramotna smrt. Pa ipak, kada Krist bude uzdignut na križ, on će spravu za mučenje, ponižavanje, sramoćenje i ubijanje pretvoriti u simbol spasenja, izbavljenja i iscjeljenja. Bez Isusa i njegova križa ljudi su izloženi smrtnoj opasnosti kada se sami nađu pod svojim križevima. Bez Isusova križa ljudima nema lijeka protiv otrova križeva svijeta.
Pogled na križ znači odvraćanje pogleda od zla i otrova kojim je čovjek pogođen. Tako pogled usmjeren na Boga u smrtnoj opasnosti čuva život.
Isus kaže da će biti podignut kako bi svatko tko vjeruje imao život vječni. Podignut je da ga svatko može vidjeti. Nije skriven. Uzdignut je iznad zemlje kako bi ga svi na zemlji mogli opaziti i svoj pogled usmjeriti prema Bogu koji spašava.
Isusovo uzvišenje na križ smjer je u kojem vjernik usmjeruje svoj pogled na nebeskoga Oca.
Tko pozorno čita Isusov razgovor s Nikodemom, zapazit će da on nema završetka. Započinje u noći, prepun je Nikodemovih nesporazuma i Isusove strpljivosti, ali nema nekoga jasnog završetka.
Nikodem ne će doživjeti obraćenje kao žena Samarijanka. Takvo mu obraćenje nije ni potrebno jer Nikodem je vjernik. Farizej. Pojavit će se još nekoliko puta u Evanđelju. Njegov će odnos s Isusom rasti i postajati sve dubljim. Slika našeg učenja rada molitve i prijateljstva na početku nove školske godine. Moliti danas ili svakog dana Duha Svetoga da me ispuni svojim darovima kako bi mi ove godine Isus bio malo bliži i draži!
Plod toga noćnog razgovora bit će da će ga Nikodem braniti pred vijećem i da će se na kraju pojavit kod Isusova ukopa. Nikodem ostaje stalna veza Isusa sa farizejima i židovstvom. Nikodem je dobar farizej. Mudar je, zainteresiran za Isusa i ima čisto srce koje nikada ne će pristati na prebrzo grupno osuđivanje. Tako Nikodem povezuje Stari zavjet s Isusovim životom i pokazuje drukčiji način hoda za Isusom: noćni, diskretan, zainteresiran, pun pitanja i spremnosti zaštiti ga od optužbi drugih i učiniti sve što može kao prijatelj. Osluškujući razgovor između Isusa i Nikodema i gledajući u križ vjernici profesori i učenici uče kamo im valja gledati kada su sami izloženi zlu i kada su mučeni pitanjima.
Zašto vam to govorim? Da u ozračju onoga što se podrazumijeva ne previdimo i ne prečujemo što nam Bog govori. Neka uistinu tako bude, ali da nas izvanjsko ozračje ne zavede i da ne zanemarimo nadahnuća koja nam Bog povjerava. Zato molimo Duha Svetoga; da riječi ne budu samo riječi, nego da nas živa Božja riječ s kojom smo najdublje povezani po euharistiji preobražava u ljude koji će svjedočiti prisutnost Duha koji raduje, oslobađa, ublažava boli i ublažava bijedu.
vlč. Ljubiša Krmar